Ny-investeringen

Du kjenner høsten ligger rett rundt hjørnet.  Luften kjennes til tider litt kjøligere, spesielt om natten. Sommeren har vært så som så for meg som hadde planlagt sommerferie i Juli, men for de som har hatt ferie/fri både juni, juli og august så kan de vel ikke akkurat klage.

Men, altså i dag skriver jeg 30. august og jeg har startet på planleggingen av sommerferien 2021.  Ja da, jeg er nok ikke som alle andre, men elsker gleden av å planlegge.  Ikke fordi vi alltid følger planen til punkt og prikke, men snarere for å ha et utgangspunkt for en herlig miks av plan og impuls.

For å forstå «galskapen» i planen vi nå legger skal jeg starte med å fortelle om hva vi gjorde for ganske nøyaktig 14 år siden: Vi gikk til innkjøp av en Dethleffs Camper 720 og planla å bruke den først og fremst rundt omkring i Norge – vi elsket allerede den gang å reise og se nye steder.  En annen hovedårsak var at hele familien med foreldre, barn, svigerbarn, søsken og deres barn++ hadde bestemt oss for at vi skulle på tur til Finnmark sammen hvor jeg hadde bodd når jeg var 10 år og hadde alltid hatt lyst til å vise mine barn både Alta og Karasjok. Det ble ingenting for ut av det blå kom beskjeden om at noen måtte trekke seg og så rant det ut i sanden og den vogna solgte vi da etter 3 uker…  Ja, du leste riktig – 3 uker. Angret ikke et sekund, før her en sommer.

Den gamle vogna fra 2006

Eller det er ikke riktig at vi angret på det salget, vi har pratet mye om hvilken måte vi skal reise på slik vi gjerne vil.  Om 2 eller 3 år er planen å gå av pensjon og vi har planlagt en 10 måneders reise rundt omkring i Europa.  Vi kan selvsagt ligge på hotell i 10 måneder, men ikke synes vi det er spesielt koselig over tid og det blir kostbart med stor K.  Etter et konsulentliv med mellom 200 og 250 hotelldøgn i året siden 1989 frister det ikke akkurat for meg og heller ikke for Grethe som har vært mye med meg.

Da stod valget mellom bobil og campingvogn og det ble i utgangspunktet veldig enkelt fordi Grethe ikke kunne tenke seg å sitte og kjøre, spise og sove i samme rom i 10 måneder.  Jeg var ikke like sikker, men etter å ha vært i en stor bobil var også jeg overbevist.  Jeg synes kort og godt ikke det var koselig der. Det ble trangt og jeg synes som Grethe at vi fikk førermiljøet helt opp i middagstallerken.

Så det ble altså campingvogn.  Stor og bred ønsket vi oss – vi hadde tross alt en 720 i minne fra sist, men tenkte at kanskje kunne vi klare oss med med en vogn på mellom 560 og 650.  Den ville nok bli enklere å håndtere i trafikken og på parkeringsplasser.  Fant fort ut at 560 ikke var aktuell og gikk videre med 650 helt til vi på Hobby-forumet på Facebook fikk beskjed om at å kjøre en 650 og å kjøre en 720 i det store og det hele gikk ut på et.  Ingen forskjell.  Det er ikke lett å velge campingvogn heller.

Ikke før hadde vi kommet til at 720 var størrelsen (og det gledet vi oss til faktisk – vi liker litt god plass), men så skulle vi finne den bokstavkombinasjonen som passet oss best.  Det var utrolig mange ulike bokstavkombinasjoner og jeg har fortsatt ikke funnet systemet i det, men endte opp med en Hobby 720 KWFU Prestige.  Den hadde de kombinasjoner som vi ønsket også og i tillegg fant vi en som var lite brukt…  En 2018 modell som var brukt hele to-2 ganger og så flunkende ny ut både utvendig og innvendig.

Vi var rå-fornøyde!!!

Og, det var vi en god stund (men det kommer jeg tilbake til en annen gang) !!!

Likevel startet jeg umiddelbart å finne en forhandler med verksted som kunne hjelpe oss med diverse utbedringer.  Vi hadde noen krav og i følge vår rådgiver, ikke så rent få krav heller;

• Mover ville jeg ha – vogna var stor og selv om ryggekunnskapen er ganske så god så er ryggen desto dårligere
  • Elektriske støtteben med automatisk leveling var også nødvendig – delvis av samme årsak (ryggen altså)
  • Diverse kamera (5 stk) som minimum dekket både rygge- og side-kamera med opptak og trådløs overføring til Ipad’en ved førersetet i bilen
  • Batteriløsning med solceller som sikret «freecamping» over lenger tid – gjerne så jeg kunne glemme lading totalt sett
  • Oppheng til reservehjul
  • Ny luke med adgang fra utsiden til rom under dobbeltseng
  • Cinderella toalett – bare herlig
  • Gassflaskeløsning med utvendig påfylling tilpasset Europa

Så, kravene var mange og jeg var jo nødt til å innse at totalprisen på vogna da ble en helt annen enn selve kjøpsprisen.  Det var bare å akseptere når man har slike krav og ønsker.

Så vil noen spørre hva vi skal med alt dette og hvorfor…

Enkelt!  Veldig enkelt!  Kona (Grethe) og jeg skal på langturer…

Vi har alltid elsket å reise og oppleve mat, kultur, det lokale livet og miljøet på de stedene vi besøker noe jeg tror kommer tydelig frem i bloggen vår – reiseliv.blog, og nå skal vi virkelig dyrke dette også fremover. En 9 måneders sammenhengende campingtur – fra august til mai planlegges med oppstart August et eller annet år.  Ja, jeg vet det er langt frem dit, men allikevel ikke så langt med tanke på planleggingen og forberedelsene.

Foreløpig rute som følger sol og varme – totalt ca 20.000 km

Et par mindre turer på noen uker blir det også, og den første allerede til sommeren hvor vi tar en 3-5 ukers tur langs hele kysten vår fra Svelvik til Trondheim.  Og nei, vi følger ikke de vanlige veiene – det gjør vi aldre, vi følger stort sett fylkesveier hele strekningen.  Det er det som er livet langs veien.  Så skal vi også på en tilsvarende litt senere, men har ikke bestemt oss helt ennå hvor vi velger å kjøre ennå.  Alt kan jo ikke være klart heller.

Vi kommer tilbake med et nytt reisebrev der vi skriver litt mer om de utbedringer vi gjør på vogna (også litt detaljer for den ekstra interesserte) og som for noen kan være litt utenom det vanlige.

Du kan ikke kopiere innhold fra ReiseLiv.blog.  Du kan derimot donere og så få tilgang til bilder.