Danmark - Nord-Sjælland i Danmark – Dronningens ferieparadis - Del 1(2)

Vi har kjørt vår reiseledsager hjemmefra og ned til København.  Denne turen – selv om den har egne guider – er nemlig basert på at man kjører egen bil.

Så alle 10 parene kom til Søllerød Kro utenfor København i egen bil og parkerte som seg hør og bør.

Fantastisk vær med sol fra blå himmel og en deilig temperatur.

Med så mange ukjente par rundt omkring blir det alltid litt «usikkerhet å spore» – så også her.

Vi ble stående litt i utkanten å bivåne det hele i omtrent 3,5 minutter før «det var deilig å være norsk i Danmark».  Naturlig nok var vi det eneste ikke-danske paret i gruppen, men bortsett fra enkelte språkforvirringer gikk det greit.

Etter litt kort informasjon om det vi hadde forran oss var det tid for lunsj.  Og hvilken lunsj.  Kort og godt herlig.

Det var først etterpå jeg så at Søllerød Kro har en stjerne i Guide de Michelin, en stjerne de har hatt i 8 år allerede der den ligger omkranset av idyllisk skog.  Og, her har den ligget i 350 år!

Og det kan jeg si allerede nå, dersom resten av turen har samme nivå på frokost, lunsj og middag – ja, så blir dette virkelig en gourmet opplevelse av de beste.

Vi hadde nå fått utdelt rute og program for alle dager og ettersom vi blir ferdige og velforsynte kjører vi til første stoppested som er Peter Wibroes private have.

Den første spenningen var om kjøreanvisning og GPS-punkt som var angitt fungerte.

Det gjorde den (senere skulle vi få større problemer).

Det ble på forhånd reklamert med at denne private haven var et særs unikt skue og der ble vi ikke skuffet.

Peter Wibroe selv er mest kjent for sine reklamekampanjer – ikke minst for Tuborg, men også som forfatter av havebøker.

Etter mange år i reklamebransjen gikk han så av med pensjon og har siden den gang brukt hele sin tid på haven.

Og, når man kommer inn i haven så forstår man hvorfor den krever sin fulltids engasjerte pensjonist.  Den er perfeksjonert i alle sine komponenter og områder.

Hvert område har sitt tema, fra asiatisk til arabisk, fra engelsk til fransk.  Alt gjennomført ned til den minste detalj.

For oss som fikk innsyn i haven – den er nemlig ikke åpen for allmennheten, var det som den rene meditasjonen der vi gikk rundt med nytelse for både øyne og nese og kanskje ikke minst for ørene – det var en fantastisk stillhet i haven.

Vi fikk også et eget eksemplar av hans bok om haven – selvsagt signert.

Herfra gikk turen videre til «Den magiske have» – og det var den rene motsetning til Peter Wibroes have.

Denne var også vakker på sin måte, men en helt annen innstilling til hva en have skal være.  Her var det fokus på det okkulte, det mystiske, det magiske og det ukjente.

Etter en vandring etterfulgt av en innføring i deres syn på haven og hva den skal og kan være i en eksistens avsluttet vi besøket med minst like mange spørsmål og tanker som da vi kom inn.

Vi får i hvertfall snudd opp ned på vår forestilling om haver under denne vandringen gjennom det som kalles et mikrokosmos eller en «kosmisk romstasjon» full av symboler, eventyr, magi og symbolikk hvor kunstneriske og kreative impulser er samlet på et sted.

En merkelig opplevelse…

Derfra gikk det videre på 4 hjul til Fredensborg Store Kro hvor vi både overnattet og avsluttet dagen med en storslagen 5-retters middag og tilhørende godt drikke.

Gourmetrestauranten på kroen åpnet i 2014 og er allerede berømt for sin ekstraordinære mat og hyggelige stemning – noe vi definitivt kan skrive under på.

Selve kroen ble oppført i 1723 og er i typisk dansk stil og har i hele sin levetid vært et sted for de danske velstående livsnytere.

Det var definitivt heller ikke noe i veien med rommene – her kunne vi så absolutt sove godt og forberede neste dag.

Et sted hvor romantikken kunne få sitt frie utløp.

Dag 2 viser seg fra sin beste side og vi kan se frem til dagens store begivenhet som er Fredensborg Slot og Regentparets yndlingshaver.

Og, hvilke haver vi fikk innblikk i.

Slottet ligger ved Esrum Sø (innsjø) og har i mange år vært Dronningens mest benyttede residens.

Vi hadde fått innpass i de bevarte barokkhaver, urtehaven (og den var ikke liten), i Orangeriet hvor vi fikk mulighet til å kjøpe med oss stiklinger fra Dronning Ingrids opprinnelige blomstersamling.

Det er ingen hemlighet at besøket i Orangeriet var en «højdare» da vi selv bruker ganske så mye tid på drivhuset vårt hvor det eksperimenteres og dyrkes over en lav sko.

En utrolig start på dagen hvor jeg tror bildene sier mer enn om jeg skriver 10.000 ord…

Til alt overmål spiste vi lunsj på spisestedet Leonora som en gang hadde vært slottets stall

Lille Danmark er full av slott – og det er ikke små slott heller, de er store, de er prangende og best av alt – de er velholdte.

Og neste stopp, var Frederiksborg Slot.  Altså fra Fredensborg Slot til Frederiksborg Slot.

Også Frederiksborg Slot er kjent for sin slottshave eller mer korrekt to slottshaver; Den symmetriske barokkhave og Landskapshaven

Den førstnevnte Barokkhaven er anlagt på terrasser med kaskader i midtaksen omgitt av geometrisk formede bed og formklippede busker og trær.

Landskapshaven er som navnet tilsier en mer frittvoksende have med skogspartier, store plener, innsjøer, bekker og stier.

Ettermiddagskaffe i Café Havehuset som ligger i sleve Frederiksborg Slotshave.

Så etter en sterk kopp kaffe – det var nødvendig på dette tidspunktet og det var ikke minst godt planlagt – går kjøreturen videre til Gilleleje.

Nytt GPS-punkt og ny mulighet for feil, men også denne gang gikk det fint.

Foruten Gilleleje, vil neste utsendelse ta for seg tyrkisk bad, damp og sauna, en privat veteranbilsamling, den danske riviera, en seiletur, gårdsbutikker og smaksprøver og Dragsholm Slott.

Takk for i dag.

Du kan ikke kopiere innhold fra ReiseLiv.blog.  Du kan derimot donere og så få tilgang til bilder.